fredag, februari 03, 2006

Lyx vs Budget - ögonmakeup


Grunda med ögonmakeupbas på ögonlocken och lite löspuder så får skuggan en mycket bättre hållbarhet.
Lyx:
Eyecolour base från Lancôme
Budget:
Eyemakeup base från Lumene

Matt singelskugga.
Lyx:
Coloure surge eyeshadow velvet från Clinique
Budget:
Delight Solo från Lumene


Ögonskuggepaletter är smarta investeringar, det är ekonomiskt och du behöver inte själv fundera ut vilka skuggor som passar att matcha med varandra.
Lyx:
5-Colour eyeshadow från Dior
Budget:
Eye Shadow Quartet från IsaDora

Krämskuggor ger ett snyggt metallicskimmer. Använd för sig själv eller över en mörk basskugga för en läcker effekt.
Lyx:
Metallic Créme eyecolour från Laura Mercier
Budget:
Metallic Cream shadow från Rimmel

Fasta skimrande skuggor är lätta att jobba med. De är väldigt "förlåtande" i jämförelse med matta mörka skuggor, de blir inte lika skarpa i konturerna.
Lyx:
Soft shimmer eyecolour från Clarins
Budget:
ColorAppeal Platinum från Loréal

Lösa ögonskuggor, eyedust, är oftast snyggt skimriga och går att måla i lager eller med fuktad pensel för mer intensitet.
Lyx:
Loose eyeshadow från Helena Rubinstein
Budget:
Eyedust från FACE Stockholm


Kajalpenna/eyeliner med sudd
Lyx:
Le Crayon Khôl från Lancôme
Budget:
Eye line & Design från Nivea

Flytande eyeliner
Lyx:
Eyeliner 38 grader från Kanebo
Budget:
Precision Eyeliner från IsaDora

Mascara som förlänger fransarna.
Lyx: Lash XL från Estée Lauder
Budget:
Stretch från Max Factor

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag får sån lust att gå ut och förnya mitt makeup-förråd när jag läser din blogg. Du har nog den effekten på andra också./Emeelia

8:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej LgB!
Tänkte passa på m en fråga nu när du skriver om lösa ögonskuggor. Jag har precis införskaffat en från Nouba men vet inte riktigt hur jag ska applicera den. Dels är det svårt att få den bara på ögonlocket, pulvret smiter lätt iväg över ansiktet, kinder. Jag försöker ta lite grann i taget och jobba in den men då blir den så matt och mörk och jag vill ju att den skimmrar ordentligt och se riktigt lila ut. Har du några tips?

8:59 fm  
Blogger helena said...

emeelia: kul att höra att jag inspirerar :)

catarina: Nu vet jag inte vad du använder för verktyg, men det är just med lösa skuggor som man verkligen märker vilken skillnad det är mellan penslar med äkta och syntetiskt hår. De äkta penslarna har fibrer som plockar upp pigmenten bättre.
Testa det här:
Doppa penseln ordentligt i skuggan. Använd locket eller ovansidan av handen och arbeta in skuggan i penseln. Slå av det överflödiga.
Nu är det lättare att få färgen att hamna där den ska. Det går åt lite mer skugga, men de är ändå så dryga. Jag blev visad den här tekniken av en tjej på FACE och sen dess har det varit mycket lättare att applicera lösa skuggor snyggt.
Ljusa färger kan du svepa lätt över hela ögonlocket, mörka tycker jag är lättare att trycka/stämpla på och sen sudda kanterna med en ren mjuk pensel.
Du kan också lägga på skuggan med en lätt fuktad pensel eller ha concealer på ögonlocket men inte puder, så skuggan har en lite fuktig yta att fästa på (då gäller också tryck/stämpla tekniken).
Både för mjuka och för hårda penslar kan sprätta iväg skuggan, hur hård den ska vara beror på handlag och smak men det kan vara värt att testa en annan en den vanliga om man märker att det är svårt att få färgen på plats.

11:00 fm  
Anonymous Anonym said...

hmm...kan det va nå fel på min lumene eyemakeup base...jag fick ta i för kung o fosterland för attfå ut ngt ur tuben, ska det va så trögt??

1:04 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har både Lumene Eyemakeup base, en IsaDora kvartet och ColorAppeal Platinum från Loréal. Är nöjd med alla tre förutom att IsaDoras skuggor har en viss tendens att lägga sig över hela ansiktet ;)

Linda: Det brukar dröja ett tag innan det kommer något, men det sitter inget i vägen då?

2:14 em  
Anonymous Anonym said...

När du skriver såna här budget vs. lyx, har du testata produkterna då?

3:42 em  
Anonymous Anonym said...

Apropå annat; http://www.bluebox.se/showinfo.asp?id=999673&method=varu&varu=badrum&time=1 - lite skönhet, lite lip gloss bitch

4:09 em  
Anonymous Anonym said...

När kommer motsvarande fast för läppar? :D

4:10 em  
Blogger helena said...

linda: det ska komma en ganska tunn sträng när man trycker, men trögt är det inte. Testa att köra in en nål i tippen och se om det är nåt som sitter fast.

li: just i denna har jag väl testat två tredjedelar av produkterna. Jag vill visa att de flesta dyrare produkter har sin motsvarighet i billigare varianter, utan att lägga någon värdering i vilken som är bäst.
Vad bra att du frågade, inser att jag borde förtydliga detta :)

anonym: det tar lite tid att pilla ihop dem, men det kommer såklart en för läpparna också... de är ju viktigast ;)

5:09 em  
Anonymous Anonym said...

det var första gången jag skulle använda den... Ska den vara tjock i konsistensen?? jag fick liksom gnugga med den mot ovansidan på handen... Tänkte om den kanske var gammal el så... Får peta lite med en nål :)

Har ansiktsbasen med o den är ju betydligt tunnare..

8:46 em  
Anonymous Anonym said...

linda: Min är exakt lika dan. Jag får ta i och trycka ut en klump på översidan av handen och massera den mjuk innan jag kan lägga på ögonlocket. Jag kommer nog inte att köpa den igen.

9:50 em  
Blogger helena said...

Visst funkar det med concealer men jag håller inte med om att det funkar lika bra. Varken concealer el foundation är gjord för att vara ett skydd mellan huden och nästa produkt, som en primer är. Jag har en mycket längre hållbarhet på min ögonmejk när jag grundar med primer.

linda: min är mjuk och lite pudrig i konsistensen. Skillnaden mellan ögonprimern och den för ansiktet är att den för ögonen är färgad för att jämna till hudtonen på ögonlocken.
Den vanliga ansiktsprimern kan du ha på locken också, men då får man nästan ta lite foundation på det för att få samma hudton i hela ansiktet.

10:28 em  
Anonymous Anonym said...

älskar min lash xl!

8:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home