fredag, april 14, 2006

Mina verktyg

Vilka verktyg man använder när man lägger sin makeup spelar stor roll för resultatet. Man tycker kanske att den där lilla svampapplikatorn som följer med ögonskuggan funkar helt ok, men när man väl testar "riktiga" penslar och borstar så ser man skillnaden. Det är lättare att arbeta med bra verktyg, makeupen hamnar där den ska och man gör inte åt mer färg än man behöver.
Jag får ofta frågor om vilket märke man ska välja. Jag är ingen makeupartist så jag kan inte ge ett bra svar på vilka märken som generellt funkar bäst. Men jag tycker att det är viktigare att man väljer rätt typ av pensel för ändamålet än vilket märke den har. En och samma pensel funkar inte lika bra till alla typer av ögonskuggor t ex. Strånas täthet, hur mjuka de är och penselns form spelar stor roll för hur resultatet blir.
Här är de penslar och borstar jag använder allra mest.

All-over face and body brush från Estée Lauder. Jag har inte kunnat få fram vilken typ av hår det är men jag skulle tippa på att det är mård. Denna använder jag främst till bronzingpuder. Den är stor, lätt rundad och inte så fast, vilket gör att den passar produkter som man vill ha bra spridning på, eller när man applicerar på en större yta som axlarna och urringningen.
Kabuki-borste, används till i.d foundation. En borste i gethår som är fast och ger full täckning.
Rougeborste nr 107 från Kicks. Man behöver en särskild borste till rouget, en vanlig puderborste är för stor och ger för dålig precision. Den jag har kommer från Kicks egna märke, är i mårdhår och kostar strax över hundralappen. Den är rätt toppig så det är lätt att få rouget precis där man vill ha det.


Globlinjepensel från Japonesque. En mjuk, rund och toppad pensel i ekorre. Den här är otroligt användbar. Jag köpte den för att jag behövde en bra pensel att lägga skugga i globlinjen med, men upptäckte att denna var lite stor. Den funkar för ändamålet om färgen inte är för mörk, men jag använder den oftast till basskuggor som läggs över hela ögonlocket, till lösa skuggor när jag inte vill ha dem för intensiva och till highlighters.
Ögonskuggepensel nr 103 från Kicks. Platt, fast, lätt rundad pensel i mård. Denna använder jag till mörkare eller mer färgglada skuggor som max ska läggas över den rörliga delen av ögonlocket. Funkar väldigt bra att använda fuktad om man vill ha intensivare färg när man använder lösa skuggor.
Ögonskuggepensel nr 102 från Kicks. Samma som ovan fast mindre. Används när jag vill lägga skuggan riktigt precist på en mindre yta.
Ögonskuggepensel från FACE. Platt, fast och rak. Funkar väldigt bra till mörka matta skuggor som jag lätt "trycker" på ögonlocket snarare än borstar. Passar t ex när man vill lägga en matt mörk grund till en sotad ögonmakeup. Den skarpa kanten på penseln kan användas både torr och fuktad för att lägga skugga längs övre och undre franskanten som eyeliner.

Ögonskuggepensel från Åhléns. Mjuk, platt och rundad syntetpensel. Denna är perfekt som bland- och suddpensel när makeupen är lagd och man vill mjuka upp så det inte blir några skarpa konturer.
Skumapplikator från Åhléns. Används när jag vill ha en sotad mörk makeup. Jag "stämplar" på skuggan med denna. Funkar även om man vill dutta på lite krämskugga över ögonmejken för att få lite skimmer.
Eyelinerpensel. Detta är egentligen en akvarellpensel som jag köpte för 31kr i en "konstnärsbutik". Den funkar kanon!

Man behöver alltså ta sig en funderare på vad penseln ska användas till innan man ger sig ut på jakt. En enkel regel är att mindre och fasta penslar passar bra när man vill lägga skuggan precist, lite större och mjukare penslar funkar bäst till ljusa färger och lösa skuggor som läggs över en större yta.
Ska du satsa på en dyrare pensel så låt det ta lite tid, dra lite i håren och se så det inte lossnar en massa. Testa att "måla" lite med den på insidan av handleden, känns den sträv där så kommer den antagligen att irritera dina ögonlock också.

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Någon som vet om FACE gör bra penslar?

2:23 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har tre st från face. En puderborste i mårdhår, en "ihopfällbar" rougeborste som också är i mård och en rougeborste i get (tror jag). Jag tycker att dem är jättebra! Håller bra, släpper inga hår, det blir ett fint resultat! Jag kan absolut rekommendera dem.

LgB: Ungefär vad kostar ögonskuggepenslarna från Kicks? Jag vill helst ha dem i riktigt hår men har inte lust att betala hur mycket som helst för en liten liten pensel i mårdhår. Det duger med syntet till mig. Dessutom får jag lite dåligt samvete när jag använder borstar i mårdhår.. så jag har bara dem "viktigaste" borstarna i mård. Finns det några riktigt bra ögonskuggepenslar till ett bra pris?

3:09 em  
Blogger helena said...

De här kickspenslarna är alla i mård, tror skuggpenslarna kostar run 75kr.

3:56 em  
Anonymous Anonym said...

Även bodyshop gör riktigt bra penslar. Deras rougeborste är underbar.

4:42 em  
Blogger helena said...

har inte testat rougeborsten, men deras skuggpensel är inte mycket att hänga i granen. Jag får inte uåå något pigment alls med min.

7:50 em  
Anonymous Anonym said...

Vilket bra och arbetat inlägg! Kul, och tack för tipsen!

8:12 em  
Anonymous Anonym said...

En pensel alla borde ha i sitt penselset är en snedskuren pensel! Måla ögonbrynen, rama in ögonen med tunna tunna linjer längs med franskanterna, sudda ut under ögonen.
Och ett tips när ni tvättar penslarna; torka de liggande! Låter ni de torka stående kommer vattnet rinna ner och lösa upp lim vilket leder till att ni kommer ha penslar som tappar hår!

12:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hur tvättar du din kabuki-borste?

1:37 em  
Blogger helena said...

modeamatören: jag tvättar alla äkta penslar med schampo och balsam. Fyller upp handfatet med ljumt vatten och har i lite schampo, sen vispar jag runt penslarna och sköljer dem. Sen gör jag samma procedur fast med balsam i vattnet istället. Jag trycker ut så mycket vatten jag kan med en handduk, sen lägger jag dem på en bordskant så strånar hänger fritt och lufttorkar.

6:28 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är seriöst på jakt efter fler fina verktyg, bla en ögonfransböjare. Någon som kan rekomendera nån prisvärd?

11:44 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har köpt id.s glee, men den går bort efter 1 hr (använder inte foundation eller nåt under, vill helst slippa de) men jag använder iaf en annan dålig rougeborste. Tror du att de kan påverka hållbarheten ifall man har en riktig borste? Undrar även om du i så fall rekommenderar i.d. egna eller något annat märke, har hört att många varit besvikna på i.d. borstar.

12:06 fm  

Skicka en kommentar

<< Home