torsdag, april 06, 2006

svar till en upprörd kommentator

Jag vill besvara en kommentar jag fick till mitt förra inlägg som handlade om akvarellpenslar i mårdhår.

"Det här är så jävla äckligt. Har du någonsomhelst aning om hur det
går till när djur blir penslar? Hur kan du tycka att det är okej att mårdar och
ekorrar ska behöva lida för att du ska kunna ha snygg ögonskugga? Jag blir så
förbannad! Du har fan ett ansvar, och en otrolig möjlighet att göra lite nytta
med din blogg. Sluta lura på folk djurtestat smink och onödiga penslar! "
Först och främst så vill jag mana till sans. Jag har full respekt för människor som kämpar för djurs rättigheter. Men man når inte fram till mig genom att använda den här tonen. Om syftet är att informera och försöka få till en attitydsförändring hos människor så är man helt fel ute när man uttrycker sig på det här sättet.

Jag är väldigt dåligt insatt i hur tillverkningen av penslar går till. Men jag kanske ska klargöra att jag inte har några moraliska invändningar mot att man brukar djur. Jag äter kött, använder skinnprodukter, har receptbelagda läkemedel som såklart är testade på djur först osv. Personligen så använder jag helst säkra produkter som innehåller så få allergiframkallande ämnen som möjligt. Detta är min ståndpunkt och den får alla acceptera, jag tänker inte ge mig in i en diskussion kring detta i bloggen. Men det går bra att maila mig om man seriöst vill diskutera ämnet på en sansad nivå.
När det gäller mitt ansvar som blogginnehavare så måste jag säga att jag faktisk förutsätter att mina läsare kan tänka själva. De flesta vet att det mesta i den här bloggen handlar om vad jag tycker funkar bra för mig. Jag kommer inte att börja puscha för produkter enbart för att de är "naturliga", de måste faktiskt vara bra också.

38 Comments:

Blogger åsa said...

väl rutet!

3:39 em  
Anonymous Anonym said...

Hmm, intressant inlägg. Jag håller med dig Lipglossbitch :) Jag själv äter kött, har dock inte på mig skinn särskilt ofta med tanke på priserna på dom söta sakerna.. ^^ dock är jag emot att man testar smink på djur först, eller häller schampoo i djurens ögon för att kontrollera om det svider eller inte. Det är bara plågeri. Men kött måste man ha, jag kan inte tänka mig att kroppen mår helt bra av BARA grönsaker, och att inte äta mejeriprudukter tycker jag bara är att överdriva, men det är MIN åsikt. Människan är i grund och botten köttätare, sen är det ju såklart upp till var och en hur man vill leva :)Ang penslar och sånt där, har inte provat men kanske värt ett försök, och vem vet dom kanske tar pälsen av djur som råkat illa ut i trafiken? kan inte tänka mig att det finns sååå mycket info om penseltillverkning.. rätta mig om jag har fel :)

3:44 em  
Blogger helena said...

åsa: haha... röt jag, jag som försökte vara så saklig ;)

andrea: jag är väl naiv, men jag hade inbillat mig att man gör som med fåren och ullen typ :)
Hur som haver så är äkta hår i penslar en helt annan sak en syntetiskt. Men det betyder ju inte att jag njuter av att djur plågas i onödan.

3:50 em  
Anonymous Anonym said...

Bra svar på tal!

4:22 em  
Anonymous Anonym said...

det är bra att du står för din åsikt, många som är emot sådana här saker använder just - gympaskor med skinndetaljer, och djurtestat smink. Jag håller inte med dig helt och hållet i vissa bitar, men det var bra skrivet.

4:28 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker synd om djuren fast jag äter också kött. Har hört att dom avlivas med att få elchocker i analen...
Man får hoppas at penselmakarna är så snälla som möjligt.

4:35 em  
Blogger helena said...

Jag kan absolut ta att jag blir kritiserad för att använda äkta penslar, det är framförandet jag stör mig på. Jag fattar inte riktigt vad man tror sig uppnå. Målet måste ju vara att få folk att vilja välja andra alternativ, men inte sjutton lyckas man med det genom att gapa och vara otrevlig.
Jag vet inte hur många ggr jag blivit påhoppad på diverse tågstationer av kids som ska gapa om att jag käkar en varmkorv. Det leder ju bara till att jag vill gå och köpa en till på pin tji liksom.

4:50 em  
Blogger Maria said...

Jag håller med dig på det mesta, dock inte allt. Men jag accepterar din åsikt, alla har olika så är det bara.

4:51 em  
Blogger schmut said...

det är ganska illa vilken nivå debatten hamnade på. det är enkelt; är du vegan eller vegetarian kanske du inte vill ha skinn, pälsprodukter eller annat animaliskt.
är du omnivor/allätare så äter du köttet, stödjer päls&skinn industrin och tycker att det är helt okej.
att hoppa på ena sidan och kalla dem naiva eller djurplågare eller hoppa på andra och kalla dem kommunister eller för att ha dubbelmoral. (och nej Andrea, man kan överleva utan kött för man äter inte bara grönsaker. läs på. vårt moderna leverne med rött kött, mjölkprodukter och alla tomma kolhydrater är det som gör att vi får välfärdsjukdomar. som vegan hoppar man över det.)

alla är olika, jag skulle aldrig använda mårdpenslar (och har aldrig gjort till en enda tavla) för jag stödjer inte pälsindustrin (nej, inga mårdar eller andra djur överlever att bli pensel, penslarna kommer från..biprodukter) men det gör ju inte att jag tycker Helena ska ha skit för sina val. det är hennes liv.

och nu kliver jag ner från min lilla låda/Lisa

6:10 em  
Blogger schmut said...

det är ganska illa vilken nivå debatten hamnade på. det är enkelt; är du vegan eller vegetarian kanske du inte vill ha skinn, pälsprodukter eller annat animaliskt.
är du omnivor/allätare så äter du köttet, stödjer päls&skinn industrin och tycker att det är helt okej.
att hoppa på ena sidan och kalla dem naiva eller djurplågare eller hoppa på andra och kalla dem kommunister eller för att ha dubbelmoral. (och nej Andrea, man kan överleva utan kött för man äter inte bara grönsaker. läs på. vårt moderna leverne med rött kött, mjölkprodukter och alla tomma kolhydrater är det som gör att vi får välfärdsjukdomar. som vegan hoppar man över det.)

alla är olika, jag skulle aldrig använda mårdpenslar (och har aldrig gjort till en enda tavla) för jag stödjer inte pälsindustrin (nej, inga mårdar eller andra djur överlever att bli pensel, penslarna kommer från..biprodukter) men det gör ju inte att jag tycker Helena ska ha skit för sina val. det är hennes liv.

och nu kliver jag ner från min lilla låda/Lisa

6:11 em  
Anonymous Anonym said...

Ah okejdå :) Jag ger mig. Dom som inte äter grönsaker eller frukt då? Dom som anser att dom har ett "liv", hur klarar dom sig? och det finns ju mycket i kött som vi behöver, ALLT kan man inte göra på kemisk väg :) Over and outtie.

6:17 em  
Anonymous Anonym said...

Lipglossbitch: Jag vet själv inte hur man hanterar pälsen för att göra penslar, får rakar man ju (själv gjort det, inget jag kan rekomendera för den som får blåmärken lätt^^) för att dom blir så varma annars, och då hanteras pälsen på det sättet att det blir kläder och sånt där :) dock kanske man inte rakar en ekorre.. fast det kanske finns en framtid i ekorre-rakning.. ^^

6:24 em  
Anonymous Anonym said...

Kan inte uttala mig om "konstnärs"penslar och alla äkta makeup-penslar från olika makeupmärken, men jag vet att t.ex i.d`s penslar är gjorda av ponnyhår(och därmed äkta) och nej, djuren dödas inte för att "bli" penslar. I detta fallet klipps håret på ponnisarna. Så det är inte alla djur som sätter livet till . För övrigt håller jag med dej LPG om att man kommer ingenstans med dålig attityd och gap. Det har verkligen motsatt effekt. Själv blir jag opstinat mot sådana människor. Försöker respektera alla åsikter även om jag inte alltid delar dem, men kritik bör alltid vara konstruktiv.
So Lipglossbitch, keep up your good work!

//Jonna

8:17 em  
Anonymous Anonym said...

andréa: vadå? vad menar du att de isåfall äter, om de varken äter frukt, grönsaker eller kött?
bönor och linser klarar man sig väldigt långt på, och nötter. mycket näring där.

8:37 em  
Blogger helena said...

Som sagt så vet jag inget om hur tillverkningen av penslar går till, och jag vet väldigt lite om veganmat så jag drar mig ur diskussionen. Ni är fria att fortsätta den här så länge ni håller det på en sansad nivå, ok :)

8:53 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är en sån där halventusiast, jag äter kött, har använt kläder med skinn osv, men när det gäller smink försöker jag att välja "icke djurtestat". Men visste ni att många märken vi använder idag och som det står "icke djurtestat" på är inte säkert att så är fallet!!
Det är slutprodukten som inte är djurtestat!. Men många märken har inte koll på vad deras underleverantörer till ingredienserna har testats/provat på.
Inget ont om djuraktivister- men jag vet om några som inte har en aning om detta och som dagligen använder en duschkräm, där bara slutprodukten inte är testat på djur!
Och det är många dagligvaror som inte är så "djursäkra"!!

9:07 em  
Blogger Knaster said...

"Människan är i grund och botten köttätare" är en sanning med modifikation som jag är väldigt trött på. Vi är byggda för att äta lite av varje, men mår finfint utan kött som Schmut skrev.
Varför intalar sig folk att man måste äta kött? Känns det bättre att man blundar för hur djurindustrin behandlar djuren då?

Nåväl, det var inte det jag tänkt skriva utan:

Att något är djurtestat är långr ifrån en garanti för att det är människosäkert. Det finns det allt för många bevis på, nu senast katastroftestet här i London som höll på att döda ett gäng killar som ställde upp som försökskaniner.

Och för all del, om vi enbart förlitade oss på djurtester så skulle vi idag inte ha ex. Losec, som höll på att inte släppas igenom eftersom den var dödlig för en hundras.

Och vad gäller penslarna är jag fullkomligt övertygad om att det är en restprodukt från pälsindustrin, vilken jag har noll och ingenting till övers för eftersom den är ett enda långt lidande från födsel till död för pälsdjuren.

Jag vet att konstnärer ofta föredrar "äkta" penslar av tekniska skäl. Vilka fördelar har "äkta" penslar vid smink? Jag inbillar mig att det är mer hygieniskt med och lättare att göra rent syntetpenslar? *nyfiken*

9:18 em  
Blogger två said...

Det är intressant att frågan tas upp, för det gör den så sällan. Hur många är informerade om vilka märken som testar på djur och vilka som inte gör det? Varför bryr man sig inte? Vissa är mer noggranna än andra att försöka leva efter en etisk filosofi än andra och även om man kanske har skinndetaljer på sina skor är inte ens andra ansträngningar förgäves. Det är så mycket lättare att undvika produkter testade på djur då det finns enormt mycket information i frågan. Kolla peta.com, googla, varför ska man testa smink på djur? Varför behövs den uppoffringen? MAC, FACE, Make Up Store, Urban Decay, Stila, Estee Lauder, Christian Dior, Yves Saint Laurent, The Body Shop, Too Faced, Smashbox, IsaDora, Nivea, NARS, Lumene är några som säger sig inte testa på djur. Ibland stämmer det mer, ibland mindre. Dessa är alla märken som mer eller mindre gör suveräna produkter i olika prisklasser. Jag tycker att det är en viktig sak! Man väljer inte bort kvalitet, absolut inte. Varför ska man då köpa något som är testat på djur?

9:46 em  
Anonymous Anonym said...

hmm.. dödar man getter för att framställa gethårspenslar? jag kommer inte på någon annan produkt där man använder gethår. och getkött är väl inte sådär jättepoppis?

nu hittade jag en hemsida om borsttillverkning där det står såhär:
"Gethår klipps från bringan på djuret, där sitter det mjuka och spänstiga håret." "..." "Det är till ansiktsborstar, dammborstar och vissa typer av rensare vi använder detta mjuka hår."

kanske helt djurvänligt eller? gethår är iofs kanske inte det ultimata materialet för alla typer av sminkborstar, jag har ingen aning!

10:18 em  
Blogger Sandra said...

Intressanta inlägg.Speciellt lilla my som säger att många märken som säger att de inte testar på djur, så är det bara slutprodukten.
Jag vet att Oriflame är ett sånt märke som kollar alla delar till slutprodukten så att det inte finns djurtester med i nåt led alls till slutprodukten.

Inläggen får en att tänka till, i vårt annars så vardagliga liv är det kanske inte så att man reflekterar över "vardagliga" saker?!!

10:33 em  
Blogger helena said...

cindy: Jag jobbar inte med smink så jag kan inte förklara rent "tekniskt" vad det är som gör att äkta hår funkar som det gör i en makeup pensel. Men till lösa skuggor t ex så plockar de upp färgen bättre, man får in det ordentligt i penseln och när man mejkar så släpper äkta hår pigmenten bättre. Det är alltså lättare att få färgen att hamna där den ska. Att de är bättre än syntetiska märker man i regel först när man börjar använda dem.
Syntetiska penslar däremot är bättre till fetare produkter som krämskuggor, concealers etc. Eftersom det kräver "skarpare" rengöring och det tål inte de äkta penslarna. Jag förstår att dessa skäl inte är goda nog om man är emot hela grejen, men det är iaf min förklaring till varför jag föredrar äkta hår.
Och du har helt rätt i att man inte ska lita blint på att en produkt är bra bara för att den är djurtestad, jag uttryckte mig tokigt om det verkar som att jag vill få det till det.

sofia: det är inte så att jag väljer bort produkter för att de inte är testade på djur, absolut inte. Om det verkar så så har jag uttryckt mig klumpigt.
Vad jag menar är att jag inte har det som ett krav när jag bedömmer om en produkt är bra eller inte, man kan naturligtvis tycka att jag borde välja på ett annat sätt, men nu gör jag inte det.
Du säger att ens andra ansträngningar inte är förgäves bara för att man har skinndetaljer i skor, det har du helt rätt i. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något så att säga. Men då ska jag inte heller dömmas ut för att jag väljer andra frågor än du att handla "etiskt" i.

Alla är jättevälkomna att tipsa om bra djurvänliga produkter, och hittar någon en suverän syntetisk pensel som funkar på samma sätt som en äkta så let me know. Men Body Shops duger inte, jag köpte en helt nyligen där och den går knappt att använda ens till flytande produkter.

10:59 em  
Anonymous Anonym said...

Anna: Jag vette tusan vad det lever på.. men har du inte hört talas om det? kommer inte ihåg vad det heter, du äter inte kött, inte ägg och sånt, och inte rotgrönsaker och nåt mer.. skumt enligt mig.. men var och en tror på det hon/han vill. Bönor och linser visst, men ja man behöver ju mer än det.

Well well, kollade upp hår och sånt ang penslar och det är tydligen från sibiriska ekorrar om jag inte minns helt fel.

Ang smink som säger att dom inte testar på djur, som nån sa så vet man ju inte helt säkert om dom gjort det eller ej, vilka kan man "lita på" dom små företagen eller dom stora?

11:14 em  
Anonymous Anonym said...

Cindy aka Epicentre; Tänkte svara snabbt på din, jag tycker det är hemskt hur dom behandlar djuren i transporter till slakterier och sånt, det är på ren svenska förjävligt!. Men.. hur ska jag kunna protestera mot det genom att inte äta kött, det var inte det du sa kanske, men jag frågar. Det är ju inte bara jag i hela sverige som äter kött, det är ju några till.. Och slängde dom inte upp en ny lag för det där? om jag inte minns heeeelt ut i häcken fel??

11:24 em  
Blogger Knaster said...

LipGloss Bitch: Aha, själv använder jag bara penslar till concealer, foundation och rouge, så jag är inte särskilt bevandrad i penselanvändandet...
Och förlåt att jag tar upp plats här men...

Andréa: Personligen har jag mer emot hur djuren har det under sina liv än under sina sista timmar i livet. Att inte äta kött är för mig dels känslomässigt (kan inte äta andra, punkt slut) men också ett konsumentställningstagande. Ju färre som äter kött, ju färre djur behöver plågas och dö.

Kött får kallas svenskt så länge det är styckat och förpackat i Sverige, så att vi har fina djurlagar är inte mycket att hurra över om man är medveten konsument. Dock så är det även alldeles för många svenska djur som lever under för dom onaturliga omständigheter med stress och trängsel.

För övrigt så är linser och bönor alldeles utmärkta proteinkällor. Att vara vegetarian, eller t.o.m. vegan (dvs utesluter alla animaliska produkter) går bra så länge man är nogrann, faktum är att de flesta jag känner som har näringsbrister (järnbrist etc) rapporterade hos doktorn är köttätare.

12:20 fm  
Anonymous Anonym said...

Nu hamnar jag lite utanför ämnet (penslar) men jag vill bara instämma med Cindys påstående "Att vara vegetarian, eller t.o.m. vegan (dvs utesluter alla animaliska produkter) går bra så länge man är nogrann". Jag har inte ätit kött sen jag var ett mycket litet barn, det vill säga jag var vegetarian långt innan puberteten och under den (och givetvis fortfarande), och till skillnad från många av mina vänner har jag aldrig haft järnbrist eller ngn annan brist.

Andréa: Att du uppfattar det som överdrivet att utesluta komjölk är inte konstigt, med tanke på att vår kultur är relativt genomsyrad av inställningen till djur som människans förbrukningsvaror. Att folk äter kött är inte heller konstigt, det är kulturellt såväl som socialt betingat. Och ingen är ond människa för det. Att däremot sprida osanningar om vegetarisk kost är bara sorgligt, med tanke på hur många djur som slipper onödigt lidande och hur många människor som mår bra av härlig vegmat! :)

Kram! //Jho

12:39 fm  
Anonymous Anonym said...

Jho; så du menar att jag sprider osanningar om vegetarisk kost? För det kan jag nog inte hålla med om. Jag är köttätare och jag är ingen hemsk människa för det, ni väljer att inte äta kött, visst det är upp till er det respekterar jag, många vegitariska rätter ÄR goda. Men jag är inget fan av grönsaker,linser,bönor, nåt som är gott är corn (stavning?), men ändå så tycker jag att kött är godare.
Men får jag fråga?, äter inte du kött för att du tycker att djuren far illa, eller äter du inte kött för att du inet tycker att det är gott?

12:51 fm  
Anonymous Anonym said...

det som blev fel i mitt senaste;
Men får jag fråga?, äter inte du kött för att du tycker att djuren far illa, eller äter du inte kött för att du inet tycker att det är gott?

jag läste igenom ditt igen och upptäckte *liten hjärna (A) * att du slutade äta kött när du var mycket ung, varför slutade du?

12:57 fm  
Blogger schmut said...

det jag sa om att artist brushes/konstnärs penslar med äkta hår är en del av pälsindustrin gäller i största del ekorr- och mårdpenslar. de är de vanligaste och nej, de klipps inte av.

tyvärr är det mig veterligen likadant med ponny/häst hår/tagel från nötkreatur. det finns kanske någon trevlig djurälskare som bara klipper lite hår från sitt välmående djur, men de vi ser i butikerna som vi har råd att köpa, är biprodukter från slakterier. även när djur nödslaktas och kanske inte används till människoföda, används fortfarande biprodukter till olika industrier..och till djurmat just för att man måste 'tjäna in förlusten'. allt som går att sälja säljs. märk väl att penseln du köper här med all säkerhet inte är gjord på biprodukter från svenska päls/slaktindustrin, dvs chansen är ganska stor att taglet inte kommer från en glad Änglamarken kossa.

det finns bra syntetiska penslar men som allt annat kostar de därefter. det gäller att leta upp de som har strån/spröt som inte bryts av när de kommer i kontakt med fett eller keimikalier. dvs, billighets från Cleas Ohlsson går feta bort.

------
när det gäller kosten, jag tror andrea menar den delen av frukterianer som bara äter fallfrukt. de är ungefär lika vanliga i Sverige som de som äter friterad ekorrsvans.
annars brukar de flesta som äter annorlunda kost (vegan/vego/frukter/mikrobiotiker) vara väldigt noga med inte bara vad de äter utan hur de äter. det vill säga, man läser på. att sedan vi är en bunke vegos/veganer som skriver här just nu utan att fingrarna släpar efter av näringsbrist, visar ju att man faktiskt kan leva som vego/vegan. man kan t.o.m vara gravid vegan!

10:05 fm  
Anonymous Anonym said...

Bra skrivet av dig helt enkelt!

11:07 fm  
Blogger Linda said...

Jag är medlem i Djurens Rätt och jag har förstått det som att följande märken på något sätt använder sig av djurtestade produkter:
Rimmel, Elisabeth Arden, Sunsilk, Dove, Lux, Max Faktor, Colgate, Palmolive, Fenjal, Gillette, L'Oreal m.fl.

Dessa märken testar ej på djur:
Clarins, Chanel, The Body Shop, Clinique, Decleor, Dermalogica, Estée Lauder, Dr Hauschka, MAC, Nivea, Oriflame, Origins m.fl.

Glöm inte att det inte bara är smink som testas på djur. Mycket av de rengöringsprodukter som finns att köpa testats också på djur, likaså tvättmedel.

10:10 em  
Anonymous Anonym said...

På Djurens Rätts hemsida kan man läsa: Det räcker inte med att företagen skriver på sina produkter eller i reklammaterial att de inte testar på djur. För att godkännas enligt standarden för "Ej testat på djur" måste företagen fylla i en omfattande enkät med frågor om hur de kontrollerar sina leverantörer och underteckna intyg.

Om man nu är intresserad av vilka kosmetikamärken som är godkända i Sverige, läs här: http://www.djurensratt.se/pdf/diverse/kosmetikalistan.pdf En lista som faktiskt är väl värd att läsas!

1:26 fm  
Anonymous Anonym said...

Oj vilken hetsig debatt!

Vill bara klargöra något:

Äkta hår från djur används i många typer av penslar och är generellt sett dyrare än syntet.

Men. Hur kommer det sig att vissa penslar då kostar 300:- och vissa 59,90:- på Clas Ohlson?
Jo, djurhanteringen.
Anledningen till penseln blir dyrare, trots att den har samma innehåll som en billig, är att djuren får leva. Efter att den rakats så får den leva tills det är dags för att klippa håret igen, osv. Och det är den tiden, när djuret bara "driver omkring" på gården och inte genererar inkomst till ägaren, som vi konsumenter betalar för. Något som tyvärr glöms bort i jakten på det mest ekonomiska alternativet.

För min del blir det då värt att lägga ut dessa 300:-

7:00 em  
Blogger helena said...

Ett visst pålägg på priset görs för märkets skull. Exakt samma makeuppensel kan kosta olika mycket beroende på vilket märke som är tryckt på skaftet.
Så det är inte så enkelt som att en dyr pensel är lika med att djuret har haft det bättre.
Tänker man på djuren så är det nog "säkrare" att köpa syntet än att sätta sin tilltro till priset.

8:22 em  
Anonymous Anonym said...

Nej, självklart har du rätt.
Ville bara påpeka detta för att folk ska TA REDA PÅ hur penseln faktiskt har tillverkats innan man bestämmer sig för vilken man ska köpa. Om ex MakeUpStore's pensel med mårdhår kostar 179:- och en liknande pensel finns för 379:-, så är det självklara valet för många den för 179:-. "Det är ju samma pensel".

Så min poäng var egentligen bara att det inte ÄR samma pensel. Djuren får leva. Och det får de inte i alla penseltillverkar-sammanhang.

Tack annars för en bra blogg!

11:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Är man verkligen så hemsk om man äter kött? Människan är ett djur, ett köttätande djur. Jag hatar inte tigrarna som äter andra djur för att de är köttätare? Visst har vi människor ett val - vi klarar oss utan kött men jag tycker inte man är ond för att man äter det heller.. Däremot tycker jag det är hemskt hur dom ibland behandlar djuren innan slakt. Det är inte själva köttätandet det är fel på utan behandlingen av djuren.

Jag tycker det är värre när de dödar en ekorre för att någon ska få en liite bättre makeup än med en fejkhårsborste, hatar också kärringarna som går runt med stora pälskappor.

När det kommer till medicinforskning och sånt är det självklart att man använder sig av djur? Ibland måste vi forska på något annat levande, och väljer då någon annan än oss själva, För att hitta botemedel och "rädda oss själva".

Min poäng är att vi ibland mer eller mindre "måste" använda oss av djurförsök. När det kommer till våran föda tycker jag också att det är Ok att äta djur. Men när det kommer till stora pälskappor och helt onödigt tjaffs är det illa.

12:55 em  
Blogger helena said...

Jag tycker inte att bra makeup penslar är tjafs, och de är inte "lite" bättre utan ett helt annat verktyg än syntetiska.
Var och en gör sina val, du vill inte bli kallad ond för att du äter kött och jag vill inte ha otrevliga kommentarer för att jag använder äkta penslar (nu inte sagt att din var otrevlig utan jag syftar på kommentaren jag skrev inlägget om).

6:00 em  
Anonymous Anonym said...

Först och främst vill jag tipsa alla stadsbarn om att faktiskt åka ut och titta på en svensk bondgård. Är själv uppvuxen på en och våra djur mådde alldeles utmärkt, vi kontrollerade slakterier och transporter noggrannt då vi verkligen brydde oss om djurens bästa. Sen måste jag bara kommentera inläggen om märkning av kött. Sedan 1 sept 2000 (www.slv.se) är det krav på att nötkött skall vara märkt med bl.a ursprungsland (uppfödningsland), slaktningsland m.m. Alltså står det ursprung sverige måste köttet enligt lag vara från sverige.
Och sen måste jag vara en enormt elak och hemsk person då jag innehar en pälskappa i fårskinn som jag ärvt. Tycker det är hemskt att föda upp djur bara för att bli päls men om vi ändå äter köttet (eller jagar djur som lever i det fria) är det inte lika bra att använda hela djuret än att slänga delar?
Till sist har jag en liten fundering till djurrättsaktivisterna. Är det bättre att använda sig av syntetiska polymerer (plast, gummi, nylon, akryl m.m.) vars ursprung är råolja som sedan bidrar till växthuseffekt m.m. än att ha ett par skor av kohud?

12:28 em  
Anonymous Anonym said...

Men det är ju inte så att päls kommer ifrån djur som ändå slaktas.. Har du nånsin sett en affär där man säljer minkkött t.ex?

7:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home