onsdag, december 06, 2006

Jag är en köpt bloggare!

Just nu pratas det en hel del om "köpta bloggare", allt som oftast är det modebloggarna det handlar om i det här sammanhanget. Fashionista tar upp det bl a med anledning av TWWWs inlägg, Bisonblog skriver också.
Jag får ofta frågor och kommentarer, både i bloggen och via mail, om hur pass köpt jag är (det verkar finnas en skala).
Och jag blir lite trött i håret, mest på mig själv, då jag av någon anledning känner ett behov av att fösvara mig när dessa frågor och kommentarer dyker upp. Jag tänkte nu försöka mig på att samla mina egna tankar kring det här. Och kanske en gång för alla förklara hur det ligger till just på den här bloggen.

Man pratar om trovärdighet, går det verkligen att lita på att det som skrivs är sant.
Rent spontant så vill jag bara säga nej, det är väl klart som tusan att man inte ska lita blint på ett skrivet ord av någon man inte känner, någon man aldrig träffat, pratat med eller ens har sett.
De allra flesta av er som läser min blogg vet egentligen väldigt lite om mig, ni vet kanske ungefär hur gammal jag är, vart jag bor, mitt civilstånd, att jag är kattägare och kanske inom vilken bransch jag jobbar. Men är det något av detta jag omöjligt kan ha ljugit om?

Nu är jag inte ute efter att sabba mitt egna varumärke eller vad man nu vill kalla det här, men jag ställer mig frågande till den rådande trovärdighetsdiskussionen. Varför tror vi (vill vi) att det som skrivs av en bloggare är äkta? Har man alls rätt att ställa sådana krav på en privatperson som bloggar på fritiden? Och vad är egentligen en köpt bloggare?
För mig är en köpt bloggare (utan att lägga någon värdering i ordet köpt) någon som bloggar för någon annans räkning, man är anställd av en tidning eller ett företag just för att blogga. En köpt bloggare kan för mig också vara någon som får betalt för att skriva något positivt om en produkt/ett företag. Bloggosfären är inte direkt full av just dessa två kategorier. Men däremot är vi ett ganska stort gäng som får pressutskick, en och annan testprodukt och kanske lite rabatter här och var. Är vi då köpta av dessa företag?

Jag vill gärna tro att jag skriver helt på mina egna villkor. Men gör jag verkligen det? Ligger kanske någonstans där i bakhuvudet tanken att jag fick ju ändå den här produkten gratis, ska jag verkligen dissa den då?
Min utgångspunkt för den här bloggen är att jag skriver om saker som intresserar mig och som jag kan. Det ska vara roligt, lättsmält och ytligt. Men styrs jag kanske ändå inte lite av hur många läsare jag har, vilken respons jag får bland kommentarerna, i vilka andra forum min blogg uppmärksammats den senaste tiden osv.
Och bilden på partymejken... den togs ju i badrummet, där ljuset är mjukare och mer smickrande än dagsljuset i vardagsrummet.
Jag är antagligen inte så oberoende som jag tror, men gör detta mina inlägg mindre äkta? Och är det min uppgift som bloggare att vara just oberoende, har läsaren inget ansvar över vad hon/han väljer att ta till sig?

För att slippa huvudvärk så gör jag det enkelt för mig nu. LipGloss Bitch är en köpt blogg!
Nedan listar jag anledningar till att alla som läser min blogg bör ta mina inlägg med en hälsosam dos skepsis. Ärligare än så här blir det inte. Take it or leave it.

Jag får pressutskick ibland, blir inbjuden till diverse events osv.
Enda anledningen till att jag inte går på några är att jag inte bor i Stockholm. Det smärtar mig att jag missar en massa sköna goodiebags hela tiden.
Jag har rabatt hos ett par webshoppar.
Det visade sig att jag ledde trafik till dem, och som tack (eller uppmuntran till att skriva mer om man så vill) blev jag erbjuden den här rabatten. Ett givande och tagande som jag trivs rätt bra med, jag har råd att shoppa mer och ju mer jag köper desto mer har jag att blogga om.
Jag är en av de bloggare som Mahir har knutit till sig.
Mahir är en PR byrå som bl a hjälper sina kunder att marknadsföra sina produkter via bloggar. Jag fick en förfrågan om jag ville ha produkter från några av deras kunder skickade till mig och jag tackade utan tvekan ja.
Jag är en Buzzador.
De skickar också produkter som jag ska testa, mest mat, dåligt med beauty tyvärr. Detta är något jag anmälde mig till själv, Buzzador har alltså inte tagit kontakt med mig i egenskap av bloggare.
Jag får produkter skickade till mig i syfte att jag ska testa dem och skriva om dem i bloggen.
Ja det händer att det dimper ner lite prover och sånt i brevlådan ibland, bara så där helt apropå.
Jag länkar ibland till företag där jag får några procent på beloppet om någon som letts till sidan från min blogg också gör ett köp där.
Jag får inget för att folk klickar sig in på sidan via mig, men handlas det så blir det några kronor.
Jag får ibland produkter som tack för att jag har skrivit om ett företag.
Här vill jag poängtera att det inte handlar om att jag kräver detta av någon för att skriva om dem. I de här fallen så går det oftast till så att jag blir kontaktad av företaget i fråga efter att de har sett att en hel del trafik kommit till dem från min blogg. Jag blev mäkta förvånad första gången detta hände, men det är såklart jättekul.
Jag kommer troligen att börja med annonser i sidspalten ganska snart.
Det lär inte röra sig om några stora pengar för min del, mitt syfte är först och främst att det ska kunna täcka kostnaderna för webhotellet.
Och den allra, allra viktigaste anledningen till att man ska ta det jag skriver med en nypa salt: det mesta i den här bloggen handlar till syvende och sist om mitt högst personliga tyckande och tänkande.
Jag är inget proffs, jag är bara en nördig sminkjunkie.


Nu har ni förutsättningarna. Jag vill naturligtvis att alla mina lovely läsare ska fortsätta följa min blogg, men känner ni er obekväma med min eventuella brist på trovärdighet så är det bättre att låta bli. Denna bloggs syfte är inte att störa, utan att roa och inspirera.

26 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du verkar vara ärlig om de förmåner du har genom denna blogg och att det är intresset som driver dig och inte förtjänsterna. Jag skulle personligen bara tacka och ta emot om jag var i dina kläder, men dock inte låta det styra vad jag skriver. (som du också poängterade att du inte gjorde heller). Det bra att du tar upp och klargör detta, tror att de flesta som läser har funderat över det. Lycka till!

10:58 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker inte att du är en köpt bloggare. Det som jag har svårt för är när folk skriver ett inlägg som är helt nedlusat med tradedoubler-länkar, fem-tio per inlägg. ATt man tar emot produkter är en annan sak - så länge man sedan är ärlig med recensionerna. Jag tar också emot produkter, det gör min blogg mer läsvärd i längden, då det ju kostar att pröva smink om man själv köper allt - och får jag en produkt hemskickad som leder till ett inlägg är det ju en win-win situation - både för mig som får en härlig gratis produk, och för läsarna som får en ny recension.

Nej, jag räknar inte din blogg som köpt, inte ens i närheten! Jag skulle kunna visa dig skräckexempel på bloggar som jag klassar som köpta :) Din är definitivt inte en av dem!

Så det så!! :)

6:50 fm  
Anonymous Anonym said...

Håller med Bjooti helt och hållet!

Så länge du vågar rescensera produkter ärligt spelar det ingen som helst roll om du får dem gratis. Skulle det däremot enbart bli positiva omdömen skulle man ju börja undra...

8:29 fm  
Anonymous Anonym said...

Och som du roar oss Lipgloss! Det är alltid ett nöja ett läsa vad du har att säga för dagen. Och vi är alla vuxna människor som själva väljer det vi vill tro på! Jag funderar starkt på att prova Make Up stores ögonkräm Ice (den rosa underbara burken du vet..). Vad tror du om den? Jag har själv bara erfarenhet av deras smink...

8:59 fm  
Anonymous Anonym said...

Äsch, vad spelar det för roll om någon mutar dig lite - du är ju värd det så bra som du skriver! Njut av det! Du har inget att skämmas för! Det är inte olagligt att få varuprover, för det handlar ju dessutom inte om några stora pengar (tänk på kungen som fick bilar mm). Bra att du är ärlig!
:-)
Katarina

9:09 fm  
Anonymous Anonym said...

Så länge det inte påverkar vad du skriver spelar det ju ingen som helst roll vad du får. Ett stort plus hos mig får du i alla fall för ärligheten att berätta om detta!

9:51 fm  
Anonymous Anonym said...

Det är ett väldigt intressant fenomen dock, hur bloggare inom mode/skönhet allt mer "anlitas" för att marknadsföra produkter. Det blir ju betydligt billigare än reklam/TV och målgruppen sannolikt minst lika stor och väldigt direkt eftersom ju folk mpå en mode/skönhetsblog har ett specifikt intresse. Jag tror inte företagen bryr sig så väldigt mkt om HUR deras produkter rescenseras, även om du skriver att en produkt inte passade dig, får de säkert ändå en hel hög med potenta köpare för de flesta är ju väl medvetna om att en produkt inte kan passa alla.

Jag tycker det är helt okej om en bloggare tjänar pengar på det hon gör. Personligen skulle jag inte ta in reklam dock, man blir väl rätt bunden av bloggandet då tror jag. Men bloggar man ändå dagligen så har man ju inget att förlora på det.

9:52 fm  
Anonymous Anonym said...

Hmm - jag ser inte dig som köpt. Väl sponsrad men inte köpt. Du hyllar inte allt som är gratis bara för att det är - just gratis.

Läser din blogg då och då och kommer fortsätta göra det.

9:58 fm  
Anonymous Anonym said...

Just att du faktiskt dissar en del produkter gör dig trovärdig.Det här är en hemtrevlig blogg med många goda tips, ska jag handla något kollar jag alltid; din sida, Strawberrynet och Tradera.Kram/Esmi

10:48 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag struntar verkligen i om du är köpt eller ej. Men i våras var du myket rivigare och bättre i ditt bloggande! Det ser också ut som du tappat läsare och det kanske beror på att du inte uppdaterar så ofta längre och inte heller direkt provar så mycket. Jag saknar dina braiga inlägg om heta produkter!
Jag tipsade alla jag kände om din blogg! Men nu börjar den tappa glansen! Skit i vad folk tycker och kör på, för att det är kul!
Kram

11:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Bra bruden! Mycket bra diskussion. Jag fullständigt håller med om din beskrivning av en "köpt blogg". visst finns det en drös av bloggare som får gratis saker men hur man behandlar det är ju upp till bloggarn. Om man nu tycker produkten är superbra så ska man väl inte känna att man inte kan skriva om den bara för den var gratis. Det finns gränser tycker jag.

1:18 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker att det är väldigt bra att du brukar skriva att du har fått produkten. Jättebra och ärligt inlägg.
Och angående Buzzador, jag har inte fått några erbjuanden sen i somras. Har du?

3:01 em  
Anonymous Anonym said...

Köpt är man brar om man låter någon annan styra, kör på som vanligt för sjutton!

4:08 em  
Anonymous Anonym said...

Mycket bra inlägg!!! Ärlighet varar längst! :) Kör på!

4:43 em  
Anonymous Anonym said...

Snälla börja inte med annonser - det drar ner avsevärt på helhetsintrycket :(

4:50 em  
Anonymous Anonym said...

Handlar inte om detta ämne,, men,,
har du läst i senaste Råd och Rön om ID-makeup? De kommer framtill att det inte alls stämmer att de har naturliga ingredienser och inga konserveringsmedel.
Hittade dock inte artikel på nätet så man får läsa i pappersutgåvan.

5:58 em  
Anonymous Anonym said...

Så länge det inte påverkar dina recencioner är det bra, för det är det enda jag bryr mig om. Folk har t.ex. spekulerat i om Fancy Desire bloggen (som slog igen) var äkta, men vadå? Varför skulle man tro att det inte är äkta? Bloggar ska vara underhållande och bra med mycket tips, precis som din, och då bryr jag mig inte om din ålder och ditt jobb!

6:00 em  
Blogger helena said...

Skönt att ni fattar vad jag menar med det här :)
Jag kände att jag lika gärna en gång för alla kan göra klart hur jag ser på det hela, och vad man kan vänta sig på min blogg. Eftersom jag inte kan garantera mitt oberoende (och jag tycker ju inte heller att det är något jag ska behöva göra egentligen) så är det lika bra att ange förutsättningarna, så kan man själv välja om man vill fortsätta läsa eller inte.

Svar på några frågor som dök upp...

Caroline: har själv också bara erfarenhet av sminket från MUS, men en del av krämerna är sannerligen lockande :)

Anonym som tycker att jag tappat glansen: jag vet med mig att kvallen här på bloggen verkligen går upp och ner, men det kan väl vara ok när man ändå har hållt på förhållandevis länge med det här? Visst tappar jag både fokus och inspirationen ibland, jag får försöka bättra mig.
Men jämför inte med hur det var i våras, då var jag arbetslös och kunde ägna väldigt mycket tid åt bloggen, nu jobbar jag heltid.

li: kom nyss med i en kaffekampanj, men det har varit tyst ett bra tag från buzzador.

bella: har inte läst den artikeln, men det är ju såklart intressant med tanke på hur de marknadsför sig.

moa: jag tror ju (och vill inte)inte att det påverkar mina recensioner, men att garantera att man är totalt oberoende kan man ju bara inte.

6:26 em  
Anonymous Anonym said...

Du gör helt rätt - självklart ska du ha stora tack för det du gör!

-www.beautychic.blogspot.com

8:37 em  
Anonymous Anonym said...

???....detta inlägg kom direkt efter Suki lemongrass-testen!?!?! Har det att göra med att du hyllade den produkten!?!

8:41 em  
Blogger helena said...

swegirl: Skulle jag inte ha ett stort intresse så skulle det krävas rätt mycket pengar för att jag skulle lägga ner all den här tiden på bloggen, kul att höra att det skiner igenom :)

beauty: tack, vad snällt :)

anonym: Jag vet inte om jag förstår din fråga rätt. Men mitt inlägg är en reaktion på andra inlägg som skrivits av bloggare den senaste tiden, och på alla de mail och kommetarer jag får angående om jag är "köpt" av olika företag.
Jag var helt öppen med att jag fick produkterna skickade till mig av agenturen för suki när de kom på posten, och jag tog upp att jag fått dem gratis också när jag skrev recensionen. Mer kan man ju knappast göra, men ja efter positiva recensioner så ökar antalet ifrågasättande mail. Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du återkomma och förtydliga lite :)

9:48 em  
Anonymous Anonym said...

Vad jag INTE förstår är "icke bloggares" reaktioner på annonser..VAD SPELAR DET FÖR ROLL? Egentligen , för de som läser?
Jag har fått mejl och kommentarer med :"åhh..hoppas inte du ska bli en reklamblogg också?"
Men..det är ju inte så att det man skriver påverkas av att man har annonsörer (iallafall inte för min del), det är ju mer att man skickar trafik till annonsörerna och att man får en liten liten % själv..som du skriver kan i ditt fall ev. täcka kostnaderna för ditt webbhotell..Jag tycker inte det är något konstigt med det och förstår dig helt och fullt=)!

10:08 fm  
Blogger a spoonful of mint said...

Jag är gratis.

3:57 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker i och för sig att man har all rätt att bli förbannad på köpta bloggar. Men då menar jag att köpta bloggar är sådana där bloggaren framställer sig som oberoende men egentligen på något sätt är anställd av ett företag för att göra reklam. Det enda som är viktigt är ju ärlighet. Så länge du talar om i recentionen att den här produkten fick jag och så här tycker jag, så kan ju alla bestämma om de vill tro dig eller inte. Detta är anledningen till att jag läser din blogg - att du talar om vilka produkter du köper och vilka du får.

Däremot tycker jag att man alltid har rätt att vara förbannad på oärlighet. Och även på reklam. Inte för att den på något sätt är oärlig (på så sätt att man vet att den är partisk), men jag tycker att det vore trevligt att ha någon sfär i livet som var reklamfri. Jag tycker inte att företag borde ha rätten att kontrollera/påverka alla medium som finns för mänsklig kommunikation, och min personliga åsikt är att det är det de försöker åstadkomma.

Och man kan ju blogga gratis.

5:40 fm  
Blogger a spoonful of mint said...

Jag håller med föregående talare
om vad som är köpta bloggar.
Skriver man om skönhet i t.ex en tidning,
får man ju produkter.
Det är inget konstigt med det,
det är ju som en recension.
Sen får man lita på att folk är ärliga.

3:33 em  
Blogger Xtian said...

lovely text. Precis som du och din blogg.

/Redaktionen

3:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home